lørdag 15. desember 2007

Hong Kong!

Vi avslutta i Bangkok med aa bo hos Knut og Merethe Hallen, de er misjonaerer der gjennom NMS. det var utrolig snilt av de aa la oss faa overnatte i deres FantasiVilla. Takk skal dere ha!
Tok meg en liten svømmetur før vi dro til flyplassen. fint svømmebasseng rett utenfor huset deres.

Saa kom vi oss altsaa til Hong Kong, der kom ikke bagasjen min...saa det var foerse gang med problemer paa 3 mnd paa tur.., ikke saaverst.
Men vi dro fra flyplassen, uten min sekk, til Ascension House, et kristent gjestehus paa en hoyde i hong kong. fine greier, det styres av 4 ettaaringer fra danmark. de haaper paa norske der ogsaa, men sliter med aa faa volentoerer...

kom paa naa, naar vi snakker om volentoerer, vi moette en norsk i bangkok, Robert, han har siviltjenesen sin i thailand! lekent. det er jo konge, aa dra til utlandet under siviltjenesten var noe jeg ikke visste var mulig.

saa, hong kong var det ja. sent kl 2 om natten fikk jeg endelig sekken min, alt var oppi og alt. det var litt sent maa jeg innroemme, spes siden vi skulle opp til frokost kl 8. den hadde vi sammen med alle fra seminaret der paa omraadet.

saa tok vi beina fatt og kom oss ned til havnen, vi tok Star ferry over til Hong Kong Island. Der gikk vi rundt og saa paa de mange fine, rikmannsbutikkene, fine biler osv... tok noe som ligner floybanen opp til The Peak, fikk god utkikk over byen. saa gikk vi ned fjellet, bl.a. langs Baker road, sykt rikmannsstroek...store hus og store biler, fine biler, bentley, jaguar, mercedes.

saa var det rundt aa gaa litt, mer. mye kjoepesentere, men nesten bare svindyre butikker (dyrt for en student og vel saa det)

saa tok vi ferryen tilbake igjen.
mer kjopesenter, gikk rundt i gaten saa paa livet.
Paa kvelden saa vi Warlords paa kino, med Jet Li.
Han i billettluka lurte paa om vi likte kinesisk kultur da vi spurte om han anbefalte filmen. tja, sa vi, gjoer vel det...
saa det var litt kinesisk kultur vi hadde i tankene da vi satt oss ned.., det var bare massedrap og vill slaassing hele filmen gjennom, men for all del det var mye action, saa det var underholdene, stilig slaassing.
de snakket faktisk om en Jesus, og korset som beskytter deg og alt i filmen, litt spes, siden de viser den i Kina... men de visste ikke helt hvem Jesus var.

ja, saa tok vi kveld og kom oss dagen etter til Kina, Beijing hvor vi er naa. Og naa er det skikkelig kaldt! null grader til 3 pluss. for paa torsdag ble jeg solbrendt liksom.. solen varmer da, men den er borte foer kl 5... jaja, fint med litt avklimatisering foer vi kommer hjem til norge.

ps naa har jeg endelig (siden turen snart er over) gjort det slik at alle, ikke bare bloggere, kan kommentere. ja.

Kristian

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei.
Det er litt av en variasjon dere opplever. Fikk nettopp mms med bilde fra kin. mur. Kina er en annen verden, men forstår at den ligner mer og mer på vår. Håper dere får noen fine dager før dere vender hjem. SASansatte her i landet har antydet at de vil lage kvalme. Pga noe med ledelsen. Skulle ikke forundre meg. De har ingen sympati fra min side.
Lykke til videre. gguttorm